De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sennheiser AMBEO Soundbar op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

NvdG 27-01-2024

Fantastisch geluid! Een geweldige soundstage.

Geschreven voor: Sennheiser AMBEO Soundbar

Wat een monster is deze soundbar. Het is de ‘MOS’ - the Mother of all Soundbars! :-)
Ik ben van een dedicated 5.1 overgegaan naar deze soundbar. Ik wilde een Atmos oplossing zonder “grote” frontspeakers. Goed geluid is belangrijk, erg belangrijk. Wat de Sennheiser Ambeo soundbar kan doen om een surround ervaring te geven is onnavolgbaar. Natuurlijk kan een soundbar niet op tegen een dedicated speaker systeem maar ik mis mijn achter-surround-speakers voor geen moment. De Ambeo soundbar is zo goed dat het een volledige soundstage geeft van een zeer stevige mid-end tot begin high-end surround systeem. Zelfs in het laag presteert de Ambeo goed. Maar ik heb er wel een subwoofer bij gedaan om de bioscoop ervaring af te maken. Voor de filmliefhebber is een extra subwoofer zeker noodzakelijk. De app om de soundbar in te stellen en te bedienen is inmiddels stabiel. De soundbar speelt vrijwel alle geluidsformaten af dat via de hdmi, optisch of chromecast audio afgespeeld wordt waaronder ook de Dolby- of DTS-HD-geluidsformaten. Ik adviseer iedereen deze soundbar. Kan je voor hetzelfde geld een betere geluidsbeleving kopen? Wellicht, maar dan heb je verschillende componenten nodig, bestaande uit 7 speakers en een subwoofer (5.1.2) een versterker en bekabeling én je moet ruimte maken voor de plaatsing van de speakers. De Ambeo plaats je simpelweg onder je tv of je hangt hem aan de muur onder de tv en je bent klaar. En ik kan het niet vaak genoeg zeggen: het geluid is overweldigend goed, het is absurd wat deze soundbar kan. Wat de knappe professoren van Sennheiser gedaan hebben is in één woord fantastisch. Je moet het horen om het te geloven.

Pluspunten

• High-end speakers
  • Atmos
  • True HD, DTS-HD, DTS-X
  • Spotify connect, Tidal connect
  • Chromecast

Minpunten

• Groot
  • Zwaar

Paulus 15-10-2019

1e soundbar die niet klinkt als een soundbar...

Geschreven voor: Sennheiser AMBEO Soundbar

Sinds enkele weken deze gigant in huis omdat vrouwlief de 5.1 speakers in de huiskamer niet langer kon waarderen. De Sennheiser Ambeo was het enige alternatief voor de 5.1 opstelling, alle andere soundbars klinken als een....soundbar. Dat typische soundbar geluid kon me nooit bekoren. De Ambeo klinkt goed, erg goed zelfs, al zal het niet in de schaduw kunnen staan van 2500 euro aan normale luidsprekers. Maar goed, daar krijg je wel een opgeruimde woonkamer voor terug.

Het geluid is goed, geen overdreven laag midden of hoog. Ik heb de soundbar zowel met subwoofer (een MJ Acoustics Reference 200, over van de oude opstelling) als zonder gebruikt. Het aansluiten is nog wel een dingetje, want moet de subuitgang nu aan de low-input of de .1 input van de sub (voor .1 aansluiting is een kabel nodig die ik nog niet heb)? Afijn dat vind ik ook nog wel uit. Ook werkt deze sub beter als de high input van de luidspreker uitgangen ook is aangesloten, maar die zitten dus niet op de Ambeo.

Het linken met de app en bluetooth was nog wel even een gedoe, maar gelukkig met behulp van de Sennheiser klantenservice (prima mensen, ook daaraan merk je dat je een duur apparaat hebt gekocht) de boel aan de praat gekregen. Het inregelen met de bijgeleverde microfoon gaat ook vlekkeloos. Wel jammer voor een sb in deze prijsklasse is dat het muurbeugeltje alleen tegen bijbetaling van 50 euro te verkrijgen is.

Met de app kun je de soundbar instellen v.w.b. geluidsmodus en nog wat hoog midden laag bijregelen. Gelukkig wordt de instelling per ingang bewaard.

Een echte design misser is de manier waarop de ingang wordt geselecteerd. Je gaat via een loop alle ingangen af tot je bij de juiste bent. Dat werkt natuurlijk nooit met een universele afstandbediening!!! Ik heb een Harmony Elite en die werkt met opdrachten als 'zet sub op HDMI1'. Als ik tussendoor muziek via BT heb afgespeeld zit ik 's avonds dus weer te klooien om de sb weer op HDMI1 te krijgen, jammer want de Harmony gebruik ik via een app. Gelukkig zit in die app wel de mogelijkheid om door de ingangen te 'lopen'.

Pluspunten

• Geluid
  • Constructie en afwerking
  • Support

Minpunten

• Ingangkeuze
  • App i.c.m. bluetooth
  • Duur, erg duur
  • De ophangbeugel kost 50 euro extra